Auto na vzduch sa stane asi čoskoro realitou! Stranka vyrobcu
Keď som pred šiestimi rokmi prvý krát počul o aute na vzduch, mysle lsom si , že je to novinarska kačica. Boli uvedené niektoré technické podrobnosti a náčrtky auta. Čo sa stalo od vtedy? Myslel to teda niekto vážne s autom na vzduch?

Za celým projektom stojí francúz Guy Négre, konštruktér a autor mnohých skvelých nápadov ktoré našli uplatnenie v leteckom priemysle a v pretekoch áut F1. Nemusim dodavať , že ako to už býva, mnohé z jeho myšlienok zostali nepochopené a nevyužité. Jeho najväčšou myšlienkou je bezpochyby konštrukcia auta s pohonom na stlačený vzduch. Už od začiatku sa proti výrobe takéhoto auta postavila silná ropná lobby a prekazili výstavbu malej továrne na juhu Francúzska. Potom sa na čas Guy Négre presunul do Juhoafrickej republiky.
Dnes jeho myšlienka auta s pohonom na stlačený vzduch dostáva konkrétnu podobu, pripravené sú prvé prototypy, do sériovej výroby ide prvých 1000 áut ktoré budú slúžiť ako taxíky v Mexiku (tato krajina nemá také silné ropné lobby ako sú v európe a hlavne vlpyv štátu je väčší)

Ako to funguje?
V dvojitej podlahe vozidla sú kevlarové nádrže do ktorých sa naženie stlačený vzduch pod tlakom až 750 bar a tento tlak potom slúži na pohon vozidla , s dojazdom cca 300 km. Natankovanie nádrží trvá cca 3 minuty na špeciálnej čerpacej stanici, alebo u vás doma pomocou prípojky na 220 V a vstavaného kompresora s výkonom 5 kW za cca 4 hodiny. Aby takéto auto malo čo najväčší dojazd musí mať motor schopnosť v čo v najväčšej miere využiť energiu tlaku v nádržiach. K tomu slúži špecíálne usporiadanie motora s dvomi piestmi a celkove je konštrukcia auta založená na 70-tich patentoch z čoho 50 je celosvetových. Geniálny je spôsob vedenia piestu dvojitou OJNICOU ktorá eliminuje zastávky piesta v mrtvej polohe. Existuje niekoľko variant motorov a nádrží pre rôzne pracovné tlaky a použitia napríklad pre vysokozdvižné vozíky, malé nákladné autá, pracovné mechanizmy.
Môžte si prečítať článok uverejnený v Britských listoch.
Kontakt: Guy Negre, CQFD Air Solution, Forum Aurelia, 83170 Brignoles, Francaise

Prevádzka v praxi

Auto ma výkon motora cca 45 kW a má velmi velký krútiaci moment už od nízkych otáčok. Hmotnosť sa pohybuje okolo 950 Kg a karoséria je z plastov a penového materiálu. Vzduch nasávaný do valcov je na svojej ceste filtrovaný, a tak auto nielenže prostredie neznečisťuje, ale ho čistí. Keďže sa vzduch v motore rozpínaním ochladzuje a to dokonca až do – 30°C, môže byť rovno odvádzaný do klimatizačného zariadenia a takto vlastne získame klimatizáciu zadarmo. Špeciálna je aj kabeláž, kedy vlastné rozvody zaisťuje jeden kábel po celom aute a jednotlivé prvky sú riadené počítačom z toho istého kábla. Motor auta je mazaný rastliným olejom a stačí ho dolievať každých 50 000 km.
  Auto má najdlhší dojazd pri cca 60 km/h a maximálnu rýchlosť 110 km/h
Motor sa vyrába v rôznych variantách MID EV1 až MID EV3 a prevádzka je velmi príjemná, motor má plynulý rozjazd a je velmi tichý. Tiež objem nádrží a tlak v nich je rôzny podla vyhotovenia vozidla.

Čo to stojí?

Náklady na 100 km sa odhadujú na 1 € za tankovanie alebo výrobu stlačeného vzduchu a cena vozidla podla vyhotovenia a typu na 9 000 € až na 14 000 €
  Motor je veľmi jednoduchej konštrukcie, tak sa predpokladá vysoká životnosť a malé prevádzkové náklady. Karoséria je zo sklolaminátu s ocelovým rámom.

Dodatok na záver: A čo benzín?
V celom podtexte tohto článku visí jedna otázka, čo bude s benzínom a zo svetom založenom na rope? Už od začiatku mali konštruktéri tohto vozidla plno problémov so ziskavaním povolení, pozemkov atd. Vývoj celého vozidla trval vyše 15 rokov a konštruktéri museli často meniť miesto pôsobenia. Želám si len, aby sa toto vozidlo stalo masovým dopravným prostriedkom tohto tisícročia v najkratšom možnom čase. Ďalšie informácie je možné získať na českej stránke www.autonavzduch.cz
 

Čo nové v roku 2010?


Firma TATA Motors v Indii podpísala kontrakt s MDI (Moteur Development International of France) o výrobe vozidla na stlačený vzduch. Presný dátum začatia výroby ešte nie je známy, ale je isté, že ako prvý model pôjde do výroby tzv. Mini Cat - malé autíčko do mesta s tromi sedadlami vedla seba. Cena tohto auta by mohla byť podla neoficiálnych odhadov 4 900 €, čo je ovela priaznivejšia cena ako sa predpokladalo. Týmto sa zúroči 15 rokov výskumu v spolupráci s univerzitou v Madride.
Teraz sú aj známejšie niektoré technické špecifikácie:

  • Maximálna rýchlosť je 120 km/h ale v technickej špecifikácii je uvedené až 200 km/h
  • Dojazd na jedno tankovanie: 200 - 300 km
  • Hliníková kostra s motorom vzadu a nádržami na vzduch za sedadlami v/na podlahe
  • Lahká karoséria 2.65 metra dlhá zo sklenených vlákien, jej tvar a konštrukcia využíva skúsenosti leteckých technológií
  • Univerzálna počítačová obrazovka ktorá ukazuje rýchlosť a otáčky motora. Systém môže spolupracovať s GSM telefónmi, GPS navigáciou, internetovým prpojením, zvukovým ovládaním hlasom a podobne.
  • Bezpečnostné pásy su uchytené o podlahu systémom ktorý zaručuje väčšiu bezpečnosť
  • Prenos ovládacíich signálov do zadnej časti auta pomocou rádiových mikroprenosov ušetrí až 20 kg kabeláže

Aj keď sa Vám bude zdať dojazd auta 300 km málo, je to stále raz tolko ako majú súčasné elektromobily alebo vodíkové autá. Do výroby sa chystajú aj autá s kombinovaným pohonom - stlačený vzduch/benzín. Konštruktéry idú ešte ďalej a plánujú výrobu mestského autobusu. Auto poháňané benzínom ale s motorom postaveným na základe koncepcie a využitia patentov auta na vzduch má spotrebu iba 2.2 litra na 100 km!
Aj keď konštruktéri uvádzajú ako výhodu tohto auta efekt "klimatizácie" zadarmo, nie je mi jasné ako to bude s kúrením v zime.

Fotografia Guy Negre-a vo svojom aute, tak ako bola nedávno uverejnená vo francuzskych novinách. Všimnite si, že auto má už francuzsku poznávaciu značku, čo znamená, že má už aj európsku homologáciu na jazdu po verejných komunikáciách. Začatie výroby v Indii bolo asi jediným rozumným riešením ako sa vyhnúť tlaku a snahám ostatných automobilových firiem o bojkotovanie výroby a predaja tohto vozidla.

Video s ukážkou auta na vzduch z YouTube. A ďalšia ukážka s predvádzania prototypu pripraveného do výroby + staršia predvádzacia jazda z Madridu. Zaujal ma "zvuk" tohto auta, pripomína mi staré dvojtaktové motory (subjektívne vnímam ako negativum :-)