Za celým projektom stojí francúz Guy Négre, konštruktér a autor mnohých skvelých nápadov ktoré našli uplatnenie v leteckom priemysle a v pretekoch áut F1. Nemusim dodavať , že ako to už býva, mnohé z jeho myšlienok zostali ![]() Dnes jeho myšlienka auta s pohonom na stlačený vzduch dostáva konkrétnu podobu, pripravené sú prvé prototypy, do sériovej výroby ide prvých 1000 áut ktoré budú slúžiť ako taxíky v Mexiku (tato krajina nemá také silné ropné lobby ako sú v európe a hlavne vlpyv štátu je väčší) Ako to funguje? V dvojitej podlahe vozidla sú kevlarové nádrže do ktorých sa naženie stlačený vzduch pod tlakom až 750 bar a tento tlak potom slúži na pohon vozidla , s dojazdom cca 300 km. Natankovanie nádrží trvá cca 3 minuty na špeciálnej čerpacej stanici, alebo u vás doma pomocou prípojky na 220 V a vstavaného kompresora s výkonom 5 kW za cca 4 hodiny. Aby takéto auto malo čo najväčší dojazd musí mať motor schopnosť v čo v najväčšej miere využiť energiu tlaku v nádržiach. K tomu slúži špecíálne usporiadanie motora s dvomi piestmi a celkove je konštrukcia auta založená na 70-tich patentoch z čoho 50 je celosvetových. Geniálny je spôsob vedenia piestu dvojitou OJNICOU ktorá eliminuje zastávky piesta v mrtvej polohe. Existuje niekoľko variant motorov a nádrží pre rôzne pracovné tlaky a použitia napríklad pre vysokozdvižné vozíky, malé nákladné autá, pracovné mechanizmy. |
||||||
Môžte si prečítať článok uverejnený v Britských listoch. | ||||||
|
||||||
Prevádzka v praxi Auto ma výkon motora cca 45 kW a má velmi velký krútiaci moment už od nízkych otáčok. Hmotnosť sa pohybuje okolo 950 Kg a karoséria je z plastov a penového materiálu. Vzduch nasávaný do valcov je na svojej ceste filtrovaný, a tak auto nielenže prostredie neznečisťuje, ale ho čistí. Keďže sa vzduch v motore rozpínaním ochladzuje a to dokonca až do – 30°C, môže byť rovno odvádzaný do klimatizačného zariadenia a takto vlastne získame klimatizáciu zadarmo. Špeciálna je aj kabeláž, kedy vlastné rozvody zaisťuje jeden kábel po celom aute a jednotlivé prvky sú riadené počítačom z toho istého kábla. Motor auta je mazaný rastliným olejom a stačí ho dolievať každých 50 000 km. Auto má najdlhší dojazd pri cca 60 km/h a maximálnu rýchlosť 110 km/h Motor sa vyrába v rôznych variantách MID EV1 až MID EV3 a prevádzka je velmi príjemná, motor má plynulý rozjazd a je velmi tichý. Tiež objem nádrží a tlak v nich je rôzny podla vyhotovenia vozidla. |
||||||
![]() Náklady na 100 km sa odhadujú na 1 € za tankovanie alebo výrobu stlačeného vzduchu a cena vozidla podla vyhotovenia a typu na 9 000 € až na 14 000 € Motor je veľmi jednoduchej konštrukcie, tak sa predpokladá vysoká životnosť a malé prevádzkové náklady. Karoséria je zo sklolaminátu s ocelovým rámom. Dodatok na záver: A čo benzín? V celom podtexte tohto článku visí jedna otázka, čo bude s benzínom a zo svetom založenom na rope? Už od začiatku mali konštruktéri tohto vozidla plno problémov so ziskavaním povolení, pozemkov atd. Vývoj celého vozidla trval vyše 15 rokov a konštruktéri museli často meniť miesto pôsobenia. Želám si len, aby sa toto vozidlo stalo masovým dopravným prostriedkom tohto tisícročia v najkratšom možnom čase. Ďalšie informácie je možné získať na českej stránke www.autonavzduch.cz |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Aj keď sa Vám bude zdať dojazd auta 300 km málo, je to stále raz tolko ako majú súčasné elektromobily alebo vodíkové autá. Do výroby sa chystajú aj autá s kombinovaným pohonom - stlačený vzduch/benzín. Konštruktéry idú ešte ďalej a plánujú výrobu mestského autobusu. Auto poháňané benzínom ale s motorom postaveným na základe koncepcie a využitia patentov auta na vzduch má spotrebu iba 2.2 litra na 100 km! |
||||||
|
||||||