|
|||
Úvod: Pri fotení treba dodržiavat zásady dvoch typov, technické podmienky a kompozíciu obrazu. Dnes si každý fotoaparát sám nadstaví clonu a čas, poprípade zapne blesk, tak aj s tým najjednoduchším fotoaparátom urobíte celkom dobrú fotku. Tu len pripomeniem tretie pravidlo fotenia - nefotit v protisvetle. Pri foteni proti slnku alebo proti svetlu väčšina bežných fotoaparátov zlyháva a nedokáže správne korigovať nastavenie času expozície. Tak že, uplne dve základné pravidlá fotenia: 1. Nikdy nie ste dostatočne blízko 2. Nikdy nefotiť na stred Teraz si vysvetlíme, čo vlastne tieto dve na pohlad jednoduché zásady znamenajú na jednoduchých príkladoch. No ešte pred tým malú úvahu, v čom je základný problém fotenia. Bežný človek vníma celý svet okolo seba a fotografia je iba oknom do tohto sveta. Bežný človek keď fotí, tak neuvažuje o tom, čo bude na fotografii. Je mu jasné že napríklad fotená osoba drží v ruke pohár a vyfotí ju tak, že na fotografii tento pohár nie je vôbec vidieť. Takýto fotograf vie aké bolo prostredie a atmosféra pri fotení, ale nevie to tzv. divák ktorý si bude vaše fotografie prezerať. A preto ak budete dodržiavať iba dve základné pravidlá uvedené vyššie, vaše fotografie budú ovela viac pozeratelnejšie a zaujímavejšie. 1. Nikdy nie ste dostatočne blízko Každý dnešný fotoaparát má zoom ktorý slúži na priblíženie fotografované ho objektu. Tak ho treba aj používať. Dôležitý je detail. Detail vážený detail!. Keď vyfotíte skupinku ludí tak že im nerozoznať ani tváre na fotografii, tak takáto fotka bude za pár rokov nezujímavá. Akú mali náladu pri fotení? Ako tá Helga vôbec vyzerala? Kde má ten cucflek na krku? Všimnite si dole dve fotografie bábätka. Fotofrafia "A" je tak ako ju vyfotí bežný človek, alebo dokonca ešte aj horšie. Fotka "B" je detail. V prípade fotky "A" nás asi nebude zaujímať že deka bola biela ale skorej ako babo vlastne vyzeralo tak ako je to na obrazku "B". |
|||
|
|||
Nebojte sa použiť zoom alebo ísť k fotenému objektu bližšie. Dokonca je bežné že časť hlavy, alebo skorej vlasov je odstrihnutá. Všimnite si napríklad fotky v časopisoch. Až keď sa vám bude zdať že ste moc blízko alebo zaberáte príliš velký detail, vtedy máte ten správny odstup. Stále hovoríme o laickej fotografii, nie profesionálnej. Všimnite si druhú ukážku, skupinku stojacich osôb pred pomníkom. Táto fotka je postrachom všetkých labákov ktoré vyvolávajú dovolenkové fotky. Jediné riešenie v tomto pípade je celú skupinku posunúť dopredu (a trochu do prava) bližšie k fotoaparátu a tak zostane priestor aj pre pozadie ktoré chceme fotiť. |
|||
![]() |
|||
Takáto fotka by mala byť z celej dovolenky jedna ak si napríklad chceme vyfotiť hotel, alebo si radšej vyfoťte iba hotel bez Vás. Mimo toho, táto fotka porušuje aj pravidlo č.2 ako sa dozviete ďalej. 2. Nikdy nefotiť na stred Toto veľké pravidlo je lahké na pochopenie ako si hneď ukážeme, ale velmi ťažko sa uvedomuje a používa va praxi. Tak rovno ideme k príkladu, pozrite si nasledujúcu fotografiu: |
|||
![]() |
|||
Takto vidí a vníma scénu bežný človek. Každý okrem farboslepých. A teraz čo sa stane ak chytí do ruky fotoaparát bežný dovolenkový turista. Vyberie si na snímku najdôležitejšiu časť ktorá ma najväčšiu váhu, tou je najčastejšie tvár, umiestni ju do stredu a vyfotí nasledovnú fotografiu: |
|||
|
|||
|
|||
Prezrite si túto schému, kde je matematicky zobrazené rozloženie fotografie podla optického vyváženia a krúžkami sú znázornené pomyselné body kde by sa mal nachádzať stred kompozície fotografie. Ak fotíme jednu osobu, snažíme sa stred umiestniť k hornému okraju do stredu ako to vidíte na predchádzajúcom príklade. A máme tu ďalšiu ukážku ktorá zásadným spôsobom porušuje toto pravidlo: |
|||
![]() |
|||
Chalan ktorý robil túto fotku, si jednoducho našiel svoju babenku, jej tvár dal do stredu fotografie a cvak! A pritom dievča ktoré je najnižšie v modrom má chudák odrezané celé telo. Stačilo správne umiestniť váhu kompozície mimo stredu a možno by bolo dievčatám vidieť aj nohy. Podobnú ukážku zlej a dobrej kompozície fotografie vídíte nižšie, predpokladám že na týchto pár príkladoch je vám jasné čo sa vám snažím vysvetliť. Vlavo je zlá kompozícia, vpravo je lepšia kompozícia. |
|||
|
|||
Tak si ešte zopakujeme naše dve zásady a pridame tretiu: 1. Nikdy nie ste dostatočne blízko 2. Nikdy nefotiť na stred 3. Nefotiť proti slnku Ak si dobre pozriete naše rady, tak sú to vlastne tri zákazy čo nemáte robiť, inak je dovolené všetko a možete popustiť uzdu vašej kreativite. Jednoduché tri rady ale uvidíte ake je ťažké sa v praxi na ne sústrediť. Zabehaný fotograf nad tým už ani neuvažuje a dodržiava ich automaticky. Do vyfotenia! |