Laureáti Nobelovej ceny o bohu

Adam Roman
"Nápadne veľa prírodovedcov, najmä zakladateľov prírodných vied, verí v Boha."
Eva Majerníková, Vzťah vedy a viery z pohľadu súčasných vedcov

Veriaci pomerne často tvrdia, že niektorí významní vedci verili v boha. Pokiaľ tvrdia iba toto, hovoria v niektorých konkrétnych prípadoch pravdu. Napríklad Pascal, Newton aj Bolzano boli asi veriacimi v pravom význame tohoto slova. Mnohí veriaci však takýto fakt uvádzajú ako argument v prospech viery, čo už predstavuje chybný argumentum ad hominem, ktorému venujem aj samostatný príspevok. Jeho podstatou je mylná predstava, že všetko, čo jeden človek tvrdí je pravda, alebo naopak lož: že ak je niekto schopný objaviť nové matematické pravdy, je pravdivé aj to, čo si myslí o viere. Skutočnosť však taká jednoduchá nie je. Steven Weinberg aj Max Planck sú významní fyzici, obaja nositelia Nobelovej ceny, ale prvý je ateista a druhý hodnotí náboženstvo veľmi kladne. Obaja hovoria o fyzike zrejme pravdu, ale o náboženstve sa vyjadrujú protichodne. Ktorý z nich potom hovorí o náboženstve pravdu? Ak by sme zostali len pri tomto jedinom príklade, aký záver by sme z neho mohli v prospech viery urobiť? Žiadny. Postoj k náboženstvu súvisí tak málo s vedeckou prácou konkrétneho človeka, ako jeho postoj k fajčeniu a alkoholu, ku konkrétnym hudobným žánrom, či k dielam svetovej literatúry. Jeden a ten istý človek má k rôznym veciam rôzny vzťah, niektoré jeho názory môžu byť "správne", iné nemusia. Ak je medzinárodne uznávaným vedcom, zrejme jeho vedecký pohľad na predmet jeho skúmania predstavuje doteraz najlepšie priblíženie k pravde. Ale jeho ostatné názory nemusia byť nutne "správne". Vzťah k náboženstvu by začal byť pozoruhodný až vtedy, keby dobre definovaná skupina ľudí (napríklad všetci laureáti Nobelovej ceny za fyziku) jednoznačne verila v boha. Ani vtedy by to, samozrejme nebol argument, ale mohli by sme sa aspoň oprávnene pýtať na dôvod takej jednomyseľnej zhody a keby sme ho našli, mohli by sme sa pokúsiť hľadať takýto argument.

Nepríjemné na celej takej argumentácii je ešte aj to, že veriaci, argumentujúci vierou velikánov vedy, sa občas dopúšťajú podvodu. Veľmi pekným príkladom je Albert Einstein, ktorý nebol veriacim podľa žiadnej prijateľnej definície veriaceho. Napriek tomu sa neustále uvádza ako príklad vedca, ktorý "veril v boha". Bližšia analýza však ukáže opak.

Rozhodne teda nepovažujem názory vedcov na náboženstvo za dôkaz, že náboženský svetonázor je (ne)pravdivý. Keďže však veriaci často argumentujú tým, že kladný postoj vedcov k viere je argumentom v prospech pravdivosti viery, ukážem opačné príklady: prípady vedcov, ktorí tento svetonázor nepotvrdzujú, alebo ho jednoznačne odmietajú. Aby ma nemohol nikto obviniť z neobjektívnosti, vybral som si objektívne jasne definovanú skupinu ľudí – nositeľov Nobelovej ceny. Nobelovu cenu udeľuje kolektívny orgán podľa dosť prísnych kritérií a ja som ten posledný, kto by jeho rozhodnutia mohol ovplyvniť; taký výber možno preto považovať za objektívny aspoň v tom zmysle, že nevyjadruje moje subjektívne preferencie. Je tu však ešte stále jeden problém. Veľmi málo z týchto ľudí považuje náboženstvo za taký dôležitý fenomén, že by cítili potrebu sa k nemu explicitne vyjadrovať (platí to hlavne pre ateistov). Ak sa nakoniec aj vyjadria, tak väčšinou na konci svojej životnej dráhy. Preto nečakajte vyjadrenia k tejto téme od čerstvých laureátov – tí majú dôležitejšie starosti.

Povedať o niekom, že je veriaci je veľmi ľahké, ale keď sa potom na názory tohoto človeka pozriete bližšie, možno zistíte, že jeho viera nie je taká istá, ako viera bežného kresťana, biskupa, či pápeža. Inštruktívny príklad predstavuje Max Planck, ktorý sám o sebe vyhlasoval, že je veriaci, ale keď si prečítate, čo na túto tému napísal, dostanete sa prinajmenšom do rozpakov, ako som sa pokúsil ukázať v samostatnom príspevku. Na druhej strane je však tiež zrejmé, že tí vedci, ktorí cítili potrebu vyjadriť sa k téme vzťahu vedy a náboženstva, robili tak zrejme preto, lebo k svojim postojom dospeli na základe nejakých úvah. Odporúčam preto čitateľovi, aby si tieto úvahy "vypočul" a sám zvážil, či predstavujú seriózne argumenty, alebo či autori vyjadrovali len svoje emócie, ktoré si uchovali ešte z detstva. Aj velikáni vedy sú totiž len ľudia, aj u nich niekedy prevážia emócie nad rozumom. Veď si spomeňte na Einsteina, ktorý bol tuhým fajčiarom – iste nefajčil z rozumových dôvodov ...

Nasledujúce údaje majú takýto jednotný formát: v každom odbore sú vybraní laureáti usporiadaní chronologicky podľa roku udelenia Nobelovej ceny. Nasleduje formulácia, za čo cenu získali (s odkazom na oficiálne znenie) a citáty, o ktorých si myslím, že charakterizujú postoj danej osobnosti k náboženstvu. V mnohých prípadoch bude uvedený aj odkaz na úplnejší text, v ktorom sú tieto názory zdôvodnené samotným autorom. Na záver uvediem svoj súhrnný subjektívny názor.

Keďže nemám úplný prehľad o postoji laureátov k náboženstvu, budem vďačný čitateľom, ak ma na akýkoľvek názor upozornia.

Nobelova cena za fyziku

Nobelova cena za chémiu

Nobelova cena za fyziológiu, alebo lekárstvo

Nobelova cena za literatúru

Príspevok ešte nie je hotový.

Kľúčové slová: veda a viera, Nobelova cena, nazory laureatov, argumentum ad hominem


Reakcie rád uvítam na verejnom diskusnom fóre Polemika o viere,
alebo na mojej adrese

Obsah

Počet návštev:
Counter
(od 25. 11. 2002)

Posledná aktualizácia: 14. 11. 2004
1